Instrumentatie             Ontwikkeling              Prototypes              Software               Modificaties              Renovaties               Service

Welkom bij de hobbymiddag van Nobel Elektronica

Vrijdagmiddag hobbymiddag

 

Een béétje bedrijf geeft ruimte aan zijn medewerkers om af en toe eens een privé projectje op stapel te zetten. Als zzp-er was het gelukkig niet moeilijk om de vrijdagmiddag als hobbymiddag te bestempelen. Hieronder een impressie van het laatste project.

OBD-data presentatie in een 406 Coupé

 

Omdat het instrumentarium van mijn Coupé toch wel wat zaken miste, ben ik op zoek gegaan naar mogelijkheden om dit wat uit te breiden. Al snel kom je dan op het idee om de al aanwezige sensoren en elektronica hiervoor te benutten. Via een gestandaardiseerde obd aansluiting is het vrij eenvoudig om enkele interessante meetwaardes op te vragen. Helaas, een Coupé van bouwjaar ‘99 houdt zich niet echt aan gangbare standaard manieren van obd communicatie. Toch blijkt het wel mogelijk een wagen van deze leeftijd wat data te ontfutselen.

Met een soort van KWP verbinding via de verschillende K-lijnen zijn aardig wat interessante parameters uit de diverse units op te vragen. Voordeel bij deze auto is ook dat de baudrate gewoon 9k6 is.

 

5-baud init

 

Over de initialisatie van standaard ISO-9151 en KWP verbindingen zijn legio documenten op internet te vinden. Geen van de daar beschreven redelijk gecompliceerde procedures zijn in staat een verbinding met een Coupé van ‘99 op te zetten. Dat gaat allemaal net even anders...

Om de communicatie op gang te brengen dient een z.g. 5-baud init plaats te vinden. Dit houdt in dat er 1 byte met 5-baud wordt verstuurd naar de K-lijn van de unit waarmee je verbinding wil maken, én de L-lijn.

Als de goede initialisatie-byte wordt aangeboden meldt de unit direct dat hij klaar is voor het uitgeven van datareeksen.

Hiernaast zijn enkele van deze init-bytes weergegeven. Gebruikmakend van een digitale poort van de C-control zijn deze bitpatronen heel eenvoudig en exact te programmeren.  

Pin  Functie

 

2  K-lijn Climate control

 

7  K  Motormanagement+

          Versnellingbak

 

10  K Stuurinrichting

 

12  K  ABS

 

13  K  Airbags

 

15  L-lijn 

Data opvragen

 

Na de initialisatie is het nog een kwestie van data opvragen d.m.v. 4 bytes lange datawoorden. Hieronder als voorbeeld het opvragen van de sensordata uit de Bosch MP7 ECU.

 

83 11 02 69      = opvragen sensor data

D9 11 02 00 BF B8 02 01 00 1F 57 57 5D 5B 32 E5 00 00 00 74 00 00 00 01 05 83      = antwoord uit de Bosch MP-7

 

Nu alleen nog de gewenste meetwaarde uit de antwoordreeks destilleren. Uitzoeken wat iedere byte voorstelt was nog een behoorlijke puzzel, maar met een beetje geduld en wat sensorgesjoemel kom je een heel eind.

Daarna heb ik een keus moeten maken uit de grote hoeveelheid beschikbare data. Want wat voor zin heeft het om de openingstijd van een injector op de microseconde op een display te gaan presenteren ??  Geen enkele !  Enig gevaar voor overdrijving lag hier wel op de loer, maar uiteindelijk heb ik gekozen voor 2 temperatuur waardes, de ware wagensnelheid, de accuspanning en 2 verbruikwaardes.  Niet al te overdreven dus... 

Wel denk ik af en toe nog aan zo’n pk aanwijzer à la Bugatti Veyron !

 

 

Het volgende vrijdagmiddagproject :  Een Bi-amp gestuurd driewegsysteem.

Geen Diamex,ELM of L9637.

 

Als interface zijn 2 CD40107’s gebruikt. Deze CMOS Dual Input NAND Buffer/Driver met open collector uitgangen is precies wat we nodig hebben om de TTL niveaus uit de C-control om te zetten naar de 12volt K- en L– signalen.

 

Hiernaast het circuitje voor de 5-baud init.

Tsja, Power, Beauty, Soul was al bezet, en dit is ook al een tweede handsje! Maar je ziet het maar heel even hoor, bij het starten...